|
|||||||
| Welkom op het F&L Forum Portal. |
|
Beste bezoeker, Welkom op ons forum, kom verder en hou het niet alleen bij een kijkje. Het registreren voor dit forum is namelijk een fluitje van een cent en dan kun je gezellig meepraten over allerlei onderwerpen. Als je dan toch bezig bent, neem dan meteen even de veelgestelde vragen door. |
![]() |
|
|
Discussietools |
|
De (schijf)indeling van de USB aansluiting (module in de externe box) is (meestal) niet uitwisselbaar met de SATA controller die je nu hebt geinstalleerd.
Een van de oplossingen is om met de USB aansluiting al je bestanden op een andere harddisk te kopieren, dan de harddisk inbouwen in je PC, de disk opnieuw indelen met fdisk, formatteren, en de bestanden weer terug zetten. Een andere oplossing is het kopen van een interne SATA harddisk voor in de PC (ca. 70 euro), en de USB disk blijven gebruiken als backup en transport medium. Daarentegen, als de PC al 10 jaar oud is, kun je wellicht beter overwegen om de hele PC te vervangen (beeldscherm en toetsenbord kunnen meestal best hergebruikt worden, maar nieuw is meestal LCD met hogere resolutie). De snelheid van de PC is inmiddels dermate laag, in vergelijking met een moderne moederbord/CPU combinatie, dat de snelheidswinst van het intern maken van die harddisk minimaal is. Een nieuwe PC (zelfbouw) is vanaf zo'n 400 euro in elkaar te steken, mits je weet hoe dat zo'n beetje werkt, of je laat voor een vergelijkbaar bedrag door b.v. Alternate of de lokale computershop iets voor je in elkaar schroeven. Zelf even bepalen of je voor zo'n 90 euro extra er Windows 7 op laat zetten, of je bestaande XP licentie hergebruikt (0 euro). In de nieuwste c't (juni 2010, ook op dit forum) staat een fraai voorstel voor een snelle maar stille PC, die wel iets duurder is, maar dan wat degelijker (= duurder) in elkaar zit.
ik heb de schijf leeg en opgedeeld en geformateerd maar als ik hem inbouw ziet de pc hem gewoon niet ook niet in schijfbeheer. een nieuwe pc aanschaffen zit er voorlopig niet in. als ik een interne schijf van 1TB koop herkent mijn pc hem dan wel want volgens mij is het gewoon een interne schijf die in een behuizing geplaats is en met een printplaat omgezet word naar usb.
|
||
|
Controleer dan eerst 's of de SATA insteekkaart wel naar behoren werkt, moet je daar misschien nog evt. meegeleverde drivers voor installeren, die Windows standaard niet aan boord heeft?
Als ie niet zichtbaar is in schrijfbeheer, kan Windows er idd niks mee beginnen.
Hij ziet de schijf helemaal niet?Ook niet na een half uurtje?
Kan zijn dat je (oude-langzame)PC nog bezig is de boel te indexeren. http://hoedoejedat.be/harde-schijf/h...tschakelen/157 |
||
|
Heb je al met schijfbeheer gekeken of je daar die schijf kunt terug vinden?
De indeling die de USB/SATA converter in de externe box aan de schijf geeft is hoogstwaarschijnlijk niet uitwisselbaar met het insteekkaartje, dus zul je opnieuw een (of meer) partitie(s) moeten aanmaken via schijfbeheer.
ben weer een stap verder. op de sata kaart zitten 2 interne en 2 externe aansl. en je kunt er maar 2 gebruiken naast elke inwendige aansluiting zitten 4 jumpers die zijn er dus voor of je de interne of externe aansl. wilt gebruiken die stonden dus allebei op extern.
nu nog het probleem dat hij na het formatteren van de schijf een melding geeft dat de schijf niet geformatteerd is. |
||
|
Heb je de partities opnieuw aangemaakt terwijl de hdd was aangesloten op deze controller? Anders kan ie misschien wel de partitietabel lezen, maar klopt de indeling niet met hoe de schijf er voor Windows werkelijk uitziet. Dat is wat ik bedoelde met verschil in indeling tussen de usb converter en de sata controller.
Hm, het wordt wat ingewikkelder.
Mogelijk heb je in de bios van de PC nog een virus-beveiliging ingeschakeld staan, waardoor het je niet wordt toegestaan via een interne controller op de bootsector (en partitietabel) van een schijf te schrijven, en dus ook geen geldige partitietabel aan te maken. Dat veroorzaakt ook dit effect, want Windows gaat er van uit dat er ten alle tijde naar die plekken op de schijf geschreven kan worden, waardoor dit geen directe foutmeldingen oplevert. Als je die beveiliging uit zet (bootsector virussen komen vrijwel niet meer voor) gaat het mogelijk beter. Voor via USB aangesloten schijven g4eldt die beveiliging niet, omdat de complete aansturing via de drivers in Windows verloopt, en in het geheel niet via de bios. De meeste harddisk ide-drivers gaan voor de low-level aansturing vaak wel via de bios.
Heb de virusbeveiliging in de bios uitgezet maar als ik nu een partitie aanmaak en hij hem wil formatteren geeft hij meteen een foutmelding en moet ik schijfbeheer en evt. pc opnieuw starten en opnieuw proberen. als ik emgewoon via deze comp. formateer hetzelfde als eerder beschreven gaat tot 100% dan fout.
|
||
![]() |
| Er zijn 1 actieve gebruikers die momenteel deze topic bekijken (0 leden en 1 gasten) | |
| Discussietools | |
|
|